jártamban-keltemben

Mikor élt Dávid és Salamon?

2019/11/14. - írta: Laszlovszky András

avagy hogyan működik a tudomány

Ezúttal a mainstream tudomány egy jelenségét, a tudományos konzervativizmust szeretném körüljárni egy konkrét eset kapcsán. Az olvasóban nyilván már a cím elolvasásakor felmerül a kérdés, hogy mikor is élhettek volna, hiszen mindenki tudja, hogy Dávid i. e. 1010-ben, Salamon pedig i. e. 970-ben lépett trónra (vagy ekörül néhány év eltéréssel), mindenhol mindenki ezt mondja, ezek az adatok bárhol megtalálhatók. Vagyis nevezhetjük ezeket abszolút tudományos konszenzusnak, ez pedig lényegében azt jelenti, hogy ezek tudományos tények.

Látszólag nem kronológiai problémának tűnnek ugyan, amik összezavarják ezt a tiszta képet, de – mint a cím is sugallja már – végeredményben azzá válik. Ezek a disszonáns jelenségek mind az ókori Egyiptom és Izrael korrelálásából adódnak. Más összevetést nem alkalmazhatunk, mert más párhuzamosítás, vagy belső forrás az i. e. 9. század közepe előttről nem létezik. Egyiptomból is kevés forrás foglalkozik Izraellel. A legelső, az Izrael-sztélé mindjárt roppant gondot okoz, hiszen már arról beszél, hogy Merenptah hadjárata miatt Izrael már el is pusztult, „magva nincs többé”. A sztélé i. e. 1208-ban keletkezett, és Izrael államának a megalapítását kötik Dávidhoz i. e. 1010-ben. Ezt hidalja át az a feltevés, hogy a Saullal végződő „bírák kora” két évszázadig tartott, és erről a kétszáz évről sem a Biblia, sem a forrásaink nem tudnak semmit.

Legalábbis héber viszonylatban. Egyiptom átélte a két évtizedes belviszályos, polgárháborús időszakot, majd III. Ramszesz következett, akiről itt annyit érdemes megemlíteni, hogy a nevéhez fűződik a tengeri népek dél-kánaáni letelepítése, ami annyit tesz, hogy az ekkor feltűnő, az egyiptomi forrásokban paleszet vagy paresata néven említett filiszteusok nem lehettek i. e. 1180 előtt a térségben. Főleg úgy nem, ahogy a Biblia ábrázolja őket, akik a tengerparti királyságukban várakat és városokat birtokolnak. Ez már a letelepedett és berendezkedett filiszteusok képe, tehát sem Ábrahám, sem Józsué nem találkozhatott volna velük, ha minden akkor történt, amikor ma gondoljuk.

Az egyiptomi történelemmel való korai korrelációhoz egyetlen adatunk van, miszerint egy Sisák nevű egyiptomi uralkodó megtámadta, és kifosztotta Jeruzsálemet Roboám uralkodása idején. Amióta Champollion valamikor 1832 előtt kibetűzte a XXII. dinasztia egyik uralkodójának ššnq nevét, és azt Sesonknak vokalizálva, azonnal azonosította a biblikus Sisákkal, a világ tudományos közvéleménye meg van győződve arról, hogy a bibliai Sisák az egyiptomi Sesonkkal azonos. Ez azt jelenti, hogy i. e. 925-ben volt Roboám uralkodásának 5. éve (2Krón. 12. fejezet), azaz i. e. 930-ban lépett trónra, és innen már csak vissza kell számolni a korrelációkkal nem rendelkező korábbi uralkodók biblikus uralkodási éveit, és megkapjuk a kezdetet, vagyis Dávid trónra kerülését. Hallelujah...

Vagy mégsem? Egyetlen gond van: I. Sesonk egyetlen szíriai hadjáratot vezetett, amin egyáltalán érinthette volna Jeruzsálemet, csakhogy a saját emlékei szerint Megiddóig meg se állt, nyílegyenesen haladt végig a kánaáni tengerparton. Valami nem stimmel. Csak egyetlen dolog nem stimmelhet az adott körülmények között: a Sisák–Sesonk azonosítás, amivel viszont bukik az egész erre alapozott biblikus kronológia. Ezzel persze rögtön kérdésessé válik egy másik szakasz datálása is, amiben egy meg nem nevezett egyiptomi uralkodó Salamon idején Dél-Kánaánba vezetett hadjáratot, akinek a lánya Salamon felesége volt. Kizárólag az előbbi számítás eredménye, hogy a XXII. dinasztiába tartozó Sziamonnal azonosítsák ezt a névtelen királyt.

Merthogy erről van szó, semmi más módon nem lehet Dávidot és Salamont elhelyezni a Közel-Kelet történetében. A XXII. dinasztia második felével azonos az i. e. 1010-től i. e. 930-ig terjedő időszak, amikor sem Egyiptomban, sem bármely más közel-keleti forrásban nem jelenik meg egyetlen forrásban sem. Ez már önmagában intő jel. A Biblia szerint egy hatalmas, erős, gazdag Izrael Királyság jött létre Dáviddal, amelyik az Arab-félsziget déli részén lokalizálható Sábával is kereskedett, és amelyiket a szomszédos népek félték. Ennek tükrében az se csoda, hogy a parciális jelentőségű bírák kora és Saul sem jelenik meg sehol. Vagy mégis?

Mi lehet a megoldás? Természetesen nem én egyedül figyeltem fel ezekre a problémákra. A történettudomány jelenleg úgy hidalja át a kérdést, hogy a biblikus kronológiát összeerőszakolják az egyiptomi és mezopotámiai kronológiákkal, függetlenül attól, hogy van-e bizonyíték mondjuk Dávid, I. Paszbekhaenniut és Szimbarsipak egykorúságára. Ők azért egykorúak, mert a másképp datálhatatlan Dávid uralkodásának idejét a Biblia alapján ide számították ki. A kulcsot keresők közt vannak, akik másként gondolkodnak. Például David Rohl, aki a nagy paradoxont azzal kívánja feloldani, hogy Egyiptom kronológiáját kissé lerövidíti. Meggyőzően bizonyítja (vagy támasztja alá inkább), hogy Dávid és Salamon valójában Ehnaton kortársai voltak, ám ha ők egy időben éltek, akkor a biblikus kronológia alapján Ehnatont helyezi át az i. e. 14. századból az i. e. 11. századba. Ezzel viszont messze túllő a célon. Egyiptom kronológiája sziklaszilárd lábakon áll, amit mind a Szóthisz-éra, mind a közel-keleti korrelációk megdönthetetlenné tesznek. Itt van a Murszilisz-napfogyatkozás, amire ugyan két lehetséges dátum van (1312 és 1308), de három évszázados eltérés kizárt. Ez a napfogyatkozás II. Murszilisz hettita király tizedik uralkodási évében következett be. Azt pedig a nemzetközi diplomácia révén tudjuk, hogy e király uralkodásának hetedik éve Horemheb uralkodásának 16. évében volt. Horemheb elődje, Tutanhamon, és annak elődje, Ehnaton tehát semmiképp nem uralkodhatott az i. e. 11. században. Asszíria kronológiáját I. Assur-uballit középasszír király rögzíti a hettita és egyiptomi kronológiához, ez pedig elvezet II. Burnaburias kasszíta babiloni uralkodóhoz is. Ezek a keresztdatálások teljesen lehetetlenné teszik Egyiptom átdátumozását.

A régészet szintén küzd ezzel a helyzettel. A kánaáni térség a késő bronzkorban gazdag, kiterjedt államok nyomait ismerjük. A kora vaskorban viszont gyakorlatilag üres. Ez egybevág azzal a történeti ismerettel, miszerint Ehnatonig a közel-keleti egyiptomi dominancia békét és gazdagságot biztosított. Majd következett a hettitákkal vívott háborúk időszaka, amikor a térség felvonulási területté vált, egymást követték az olyan pusztító hadjáratok, mint a kádesi csatával véget érők. Amikor épp fegyverszünet volt a két nagyhatalom között, akkor az egyiptomiak igyekeztek helyreállítani a hatalmukat. Aztán ebből a káoszból az erőtlen XXI. dinszatia idején tudott kiemelkedni bármely független állam. Ekkorra véget ért a Hettita Birodalom agóniája, létrejöttek az újhettita királyságok, és az arámi sötét korban, amit bronzkori apokalipszisnek is neveznek, javában zajlott. A régészet két módon próbálja áthidalni ezt a kérdést. Egyrészt bármit is találnak ebből a korból, az automatikusan Dávid és Salamon idejét jelenti, függetlenül attól, hogy van-e bármi történeti kontextusa, másrészt folytatják a kutatást arra gondolva, hogy ott vannak Dávid birodalmának nyomai, csak még nem találták meg. Megtalálták ugyan a kora vaskori falusias kultúrát, de Dávid birodalmát nem. Hová lettek Dávid országának régészeti nyomai? Ugyanoda, mint a történetiek.

A biblikus adatokat viszont nem szokás kétségbe vonni. A Bibliát független adat erősíti. Ez a Mésa-sztélé, amit egyértelműen a biblikus leírások igazolásának tekintenek, bár inkább az lenne a csoda, ha a zsidó hagyományokból összeállított Krónikák és Királyok könyvei nem lennének elfogadható beszámolók azokról a korokról, amiket már történetinek nevezhettek. Viszont ez előttről nincs semmi, és a Mésa-sztélé természetesen nem bizonyítja, hogy az azt megelőző időkre is extrapolálható lenne a megbízhatóság. E század végéről származhat a Tel Dán-sztélé, amin azonban minden név olvashatatlan, a rekonstrukciókat pedig aszerint végezték, hogy beilleszthető legyen a biblikus állításokba, így a forrásértéke meglehetősen labilis.

Ezen a ponton jön a saját álláspontom ismertetése. A fent felsorolt érvek és ellenérvek alapján az egyetlen lehetséges megoldásnak a biblikus kronológia felülvizsgálatát látom. Ezt ugyanis az égvilágon semmi nem támasztja alá a Mésa-sztélét megelőzően, és az Izrael-sztélé után. Mint láttuk, a Sisák–Sesonk azonosítás pusztán feltevés, amit nem támaszt alá az, amit Sesonkról tudunk, aki Szamáriát támadta meg, és Jeruzsálemnek a közelében se járt. Aki elfoglalta Jeruzsálemet, az II. Ramszesz volt háromszáz évvel korábban. A Ramszesz névnek ismert a Szesze rövidítése, ami probléma nélkül válhatott a héber szövegekben Sisákká. Ezzel pedig már Roboám is háromszáz évvel korábbra kerül.

Merenptah sztéléje i. e. 1208-ban Dávid országának végleges elpusztítását írja le, amiről forrás már nem maradt, mert nem volt, aki leírja. Roboám idején II. Ramszesz ostroma még bekerült a Bibliába. Ezután anarchikus, illetve egyiptomi hódoltságban eltelt évszázadok következnek, majd a Biblia következő uralkodói közül valaki egy későbbi államalapító lett, aki megpróbálta Dávidhoz kötni a származását, egyrészt kontinuitást igazolva a korábbi középhatalommal, másrészt a saját szakralitását és legitimitását erősítve. Ennek eredménye az, hogy a zsidó történelemből néhány évszázad hiányzik, és a biblikus adatok alapján számított kronológia Dávid, Salamon és Roboám vonatkozásában hibás. Nem Egyiptom kronológiáját kell lerövidíteni, hanem Dávidot és Salamont az i. e. 14. századba helyezni, és akkor minden probléma egy csapásra megoldódik. Az i. e. 14. században a térségben virágzó, régészetileg is adatolt államok sorakoztak, több olyan építmény ismert, amit Dávidhoz lehetne kötni, ha ide datálnák őt. Ehnaton idején Türoszban (akkor Ŝōr) egy Abîmilki nevű fejedelem uralkodott, akinek neve egyértelműen kapcsolható a Bibliában Abimelek néven említett filiszteus királyhoz. Más kérdés, hogy akkor nem lehetett filiszteus, de ez már a későbbi, a leírás korára jellemző aktualizálás eredménye lehet. Saul, Isbaál és Dávid valóban a David Rohl által azonosított Labaju, Mutbalu és Dadujaχ lehetnek, akik Ehnaton korában feltűnnek az Amarna-levelekben. A történet így i. e. 1349–1275 között játszódik, és utána több évszázados szünet, a városkirályságok kora jön. Labaju a Kánaán egy részén, néhány törzs fejedelme volt, a tengerparti városkirályságokkal vívott háborúi közben meghalt. Utódját, Mutbalut egy lázadó, Dadujaχ, Hebrón ura ölte meg. Majdnem száz évvel később jönnek csak a filiszteusok és a héberek. Csak éppen ez esetben a héber történelem legfontosabb figurái nem héberek lennének, hanem a héber honfoglalást megelőző kánaániták, és Hebrónban székelő Dávid csak a jeruzsálemi király, Abdi-Heba i. e. 1339-es halála után foglalhatta el Jeruzsálemet, amit a 2Sám. 5. fejezete mond el. Az 1Kir. 9. szerint Salamon kortársa Hirám türoszi király, és Hirám nevű türoszi uralkodót az i. e. 13. század első feléből ismerünk. Ez lesz az egyik oka annak, hogy a tudományos közvélemény ezt még sokáig nem fogja latolgatni. Hogy Dávid és Salamon nem héberek lennének, nagyon erős állítás. De legalább erősen alá is támasztható.

... és ráadásul még az egyistenhitet is Ehnatontól vették át...

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://laszlovszkyandras.blog.hu/api/trackback/id/tr6815305934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2019.11.15. 12:16:07

a természettudomány formális axiomatikus elméleteket alkot. azzal is van probléma, nem is kevés. mert a természettudomány alapfogalmai is rosszul definiáltak. fizikusok körében lehet viccelődni azzal, hogy ha valaki megmondja, hogy mi az anyag, akkor fizetek egy sört. a fizika igazán pontosan nem mondja meg, hogy mi az anyag. és a kémia se. hanem ezek mennyiségi és minőségi jellemzőivel foglalkozik. de ugye mennyiség és minőség fogalma relativisztikusan ugyanaz. és van olyan törekvés, hogy a fizika és a kémia legyen egy diszciplina. de az se tudja megmondani, hogy mi az anyag. ahogyan a biológia nem nagyon tudja megmondani, hogy mi az élet. ha azt tudnánk és azt, hogy mi az idő, akkor onnantól kezdve örök életet összerakni gyerekjáték lenne. a természettudomány is olyan, hogy alapfogalmak problematikusak. de azért a fizika és a anyagtudomány mégis csak pontosabb, mint a materializmus és a metafizika. de a természettudományos formalizmus alapja is rosszul definiált.

és a természettudomány axiómarendszere is a hiten alapul. például az, hogy egy fizika van. a fizika elmélete egyetemes. honnan tudjuk? nem tudjuk! az valójában hit. amerikában is ugyanaz a fizika, mint európában. ezt nem szokás megkérdőjelezni. mert van két földrész (amiből európa rész földrész) azt elválasztja az atlanti óceán. de az nem választja el a két fizikát. ugyanúgy magyarázzuk a jelenségeket. miért? mert a fizika egy. miért egy? mert csak. a két fizika létét nem támasztja alá semmi már abban az értelemben, hogy európai és amerikai. na jó, és tessék mondani ugyanazok az alapjelenségek a földön, mint a többi bolygón. vagy a naprendszerben, mint egy távoli galaxisban. igen, nyilván ugyanazok. ezt honnan tudjuk? ezt se tudjuk. leginkább ezt is csak hisszük.

és ezek után jön valaki azzal, hogy ő elsüllyedt világokban hisz. amilyen például atlatisz. letűnt civilizációkat kutatja az archeológus. a régész természettudományos módszerekkel kutakodik. de a természettudomány formális axiomatikus elméleteket alkot. és ezek után a tudós összehasonlítja a modellt a valósággal. amíg nincs időgépünk addig nem tudunk visszamenni az atlanti óceán közepére, hogy volt ott valami civilizáció, ami elsüllyedt, vagy nem volt. pedig ennek ugye van írásos emléke. csak épp tárgyi emléke nincs. persze, mert elsüllyedt. platóntól tudjuk, aki elég híres filozófus volt, ő szolóntól hallotta, ő meg a papoktól állítólag. azok biztos nem mondtak igazat. valójában nem tudjuk. atlantisz vagy létezett, vagy nem létezett. hit nélkül ennél sokkal többet állítani nem nagyon lehet. ez a probléma.

történettudós azt mondja, hogy na jó, van egy modellünk. amiket felállít a régészet, a nyelvészet, a korabeli történetírók. és ezek alapján azt mondjuk: kérem szépen. ez így volt, vagy leginkább így lehetett. de ez bölcselet. ami jelentős részben a hitre van alapozva. és van aki azt mondja, hogy az időszámításban 300 évet nem lehet tévedni. van aki szerint szánt szándékkal tévedtek annyit szent istván kortársai. azért, hogy 1000. évbe kerüljenek. mert azzal valamelyik önönmagát a németrómai végidők császárának kiáltotta ki. és ezt elfogadta róma és bizánc is. amire az akadémikus történetírás azt mondja, hogy ez egy hülyeség.

de ugye ez azt is mondja, hogy szent istván 1000-ben vagy 1001-ben a nyugati kereszténységhez csatlakozott, ami ugye 1054-ben jött létre. tényszerű ellentmondás. de ha valaki ezt az érettségi vizsgán kétségbe merészeli vonni, akkor nem tanulhat az egyetemen felsőbb matematikát. mert a magyar tudományos akadémián néhányan kitalálták, hogy kérem szépen van a magyar korona. ami félig latin, félig görög. és magyarország ezzel csatlakozott a nyugathoz. de kétségtelenül a templomokban a római és nem a bizánci rítus az uralkodó. a hivatalos hagyomány és a tárgyi emlék se klappolnak. mert ez politika volt már akkor is. és a mai napig politika. és legalábbis részben vallás. és ezt nehéz lesz teljesen kiküszöbölni. a természettudományból sincs kiküszöbülve. csak a természettudósok többsége ezzel tisztában van, a felvilágosodást és ész kultuszát hirdető bölcsészek úgy tűnik, nem nagyon. a történetírás legalább részben a vallást teremti meg. és leginkább abból következik a jog. van a "láthatatlan" alkotmány. de azt szerencsére sólyom laci bácsi látja. és majd ő ért hozzá. mert egy "világhírű" jogtudós. és a népképviselők ne szóljanak bele. ez a "liberális" demokrácia. így érvényesül a népakarat. európa franciásan: "őrapa". ez is bizonyság arra, hogy mi őrizzük európát.

tessék választani. az a probléma, hogy az akadémikus történetírás is tele van nyilvánvaló ellentmondásokkal és innentől kezdve szinte bármit mondhat annak ellenzéke. és mivel a bölcselet legalább részben a hiten alapul ebből a modern korban is létrejön egy vallásháború.

Laszlovszky András 2019.11.15. 13:33:07

@civisvarosi: Hagyjuk ezt az "akadémikus történetírást". Ilyen nem létezik. Van a konszenzus, ami néha lehet hibás. A hibákra fel lehet hívni a figyelmet, de csak tudományosan megalapozva, nem en bloc elvetve a tudomány egészét. Jelen esetben ráadásul a tudományos konszenzust teljesen egyértelműen a vallás, konkrétan a kereszténység és a jahvizmus befolyásolja, amelyik nem nézné jó szemmel a Biblia hibáinak kiderítését, ezért - főleg hívő tudósok - inkább próbálják összeegyeztetni az összeegyeztethetetlent, mint levonni a konklúziókat.

2019.11.15. 16:27:21

@Laszlovszky András:
a természettudomány formális axiomatikus modelleket alkot. az elméletet le lehet ellenőrizni a jelenben, és ha az elmélet helyes, akkor legalább is részben képes bejósolni a jövőt. ez a természettudomány.

de a történetírás alkot egy elméletet. és nem tudja összehasonlítani a korabeli valósággal. hanem vannak írásos és tárgyi emlékek, újabban az archeogenetika nagyon divatos. élettani nyomokból próbálják kiokoskodni az ókort. őskori gének eloszlásából elég nehéz következtetni ókori népek történetére különösan a jelenkorból nézve. a honfoglaló magyarok honnan eredtek? meddig tekerjük vissza az időkereket? vélhetően nem egyfelől eredtek. keresztül kasul kóboroltak évszázadokon át. állítólag. nyilván beházasodott ez vagy az. azok honnan eredtek. ezt így nehéz megmondani. a "konszenzus", hogy ezek finnugorok voltak a nyelvükben. erről egy fél mondat nincs se magyar, se nem-magyar krónikákban. de még utalás se. közelítőleg se. mégis ebben áll a konszenzus. ezt kétségbe vonni nem lehet. mert az sérti az akadémia függetlenségét. amit garantál a "jogállam".

a jogállam alapja az, hogy a törvényhozás, a rendeletalkotás és az igazságszolgáltatás egymástól elválnak. és létrejönnek az egyháztól független világias intézmények. erre van alapozva a felvilágosodás. ezt találta ki montesquieu nagy francia filozófus 1748-ban.

errefelé sokkal korábban el volt választva az országgyűlés, abban volt a törvényhozás. a végrehajtói hatalom és az igazságszolgáltatás. utóbbi a földesúr kezében volt 1552-ig. utána az utcák választottak esküdteket. és attól független volt a városi államtanács. és az országgyűlés. ezeket a reformáció is szétválasztotta. és még az egyháztanácsot is. magyarország ellenreformált. és az ökumené jegyében a keresztény és a keresztyén papok kéz a kézben járnak. mert kevés a templomba járó hívő. ne támadjuk most a római katolikusokat. fogadjuk el, az ellenreformációt. úgy ez montesquieu. csak ugye ő földig lerombolta volna az egyházat. és jön, hogy na kik voltak a "jákobinusok".

a hatalmi ágak szétválasztásában se stimmel az időrend. századokban nem stimmel. és ez a sztori nagyságrendben nem 5,000 hanem csak 500 éves. és az időrend alapvető hittételekben nem stimmel. a magyar polgárosodást a francia forradalomból kellene levezetni.

1848-ban a jobbágyfelszabadításért harcoltak állítólag. errefelé 1407 óta van szabad költözködés. zsigmond rendelte az udvar el jól felfogott érdekéből. abból, hogy minél nagyobb népességgel zálogba adhassa a várost. és utána a polgárok arra hivatkoztak. az a király isten kegyelméből adta az a jogot. úgy, hogy a többi uralkodó ne vonja vissza. 1361 óta van szabad bíróválasztás. helyi lehet a bíró. hiába adta el zsigmond a szerbeknek, a helyiek el kezdték perelni a földesurat. mert annak egy helybélit ki kellett nevezni bírónak, aki tudott latinul. az bíráskodott. és a földesúr nem lakott helyben. beperelték azok, akik elég gazdagok voltak. és a többiek ezen felbátorodtak. 1552 után nincs földesúr errefelé. ehhez képest 1848-ban is jobbágyok szörnyű földesúri elnyomatásban éltek. errefelé aligha. az időrend innen nézve 300 vagy 450 évvel nem stimmel. mit számít az.

lehet mondani, hogy na de ez csak interpretáció. az elsődleges történeti tényadatokat mégse vitatja senki. dehogy nem. azokat a tényeket, amelyek nem illeszkednek a hivatalos történetírásba azt nem lehet felvonultatni. de kezdve onnan, hogy errefelé az első feljegyzett földesúrnak kereskedő jobbágyai voltak. mert az akadémikus történetírás szerint voltak a földesurak a sötét elnyomatásban tartották a népet és a vándorkereskedők hozták el a felvilágosodást. kereskedő bárónak fogadott jobbágya nem lehet. tatárjárás így épült újra a környék. hordani kellett az árut. a király egyik zászlósa ebből jól meggazdagodott.

de ezt így nem szabad elmesélni. azért az egyik földesúr azért emeltetett egy újabb templomot, hogy ne feltétlen váradi püspök szedje az egyházadót. legyen két felekezet. és annyit fizet a pápának, amennyit a püspök. legyen saját egyháza. aztán a fiai összevesztek. úgy lett választott tanács 14. században.

csak a natio hungarica tagjai akkor még nem tudták, hogy ők magyarok. mert erre csak a 18. században jöttek rá. addig nem volt magyar nemzet. ezt is a francia forradalmárok találták ki. árpád vezér nem volt nacionalista? az akadémikus történetírás szerint nem. dehogy nem. de ez csak interpretáció. tényszerűségben nincs vita. dehogy nincs. a krónikás hagyomány alig-alig van összhangban a glatz ferenc féle magyarok krónikájával. mit számít az? és ez az alapvető politikai kérdéseket érinti a 20. században és a jelenkorban.

2019.11.15. 18:18:09

@Laszlovszky András:
noé három fia sém, hám és jáfet. ezeknek megfeleltetnek népcsoportokat. úgy, hogy ezek három egymástól eléggé eltérő y-kromoszómát hordoznak, ami ugye nem rekombinálódik, hanem egyenes férfiágon apáról fiúra öröklődve adódik át. egy férfitől túl sok féle népcsoport nem származhat. ha noé egy létező személy volt, akkor majdnem biztosan nő volt. és erre azt mondják, hogy persze, mert noe = nő. és elemi természettudományos ismeretekkel is ezt kellene mondani. de ez ellentétes a vallással. ami nem a római katolicizmus, hanem a filoszemita bölcselet. maguk nevezik így. de erre azt mondják, hogy antiszemitizmus. az akadémikus bölcselettel ellentétes. az a vallás.

ezzel szemben a népfőiskola az ókorból a szépet, a középkorból a jót emeli ki és az újkorban keresi az igazságot. te az igazságot meg akarod keresni az ókorban. az ókori történelemben elsődlegesen a szépséget lehet megtalálni. a nagy szépelgés. csodálatos uralkodók idején csodálatos hőstetteket hajtottak végre csodálatos emberek. az ellenfél is csodálatos. másképp nem aradhatnak csodálatos győzelmet.

elmesélték, hogy a hannibál nagy hadvezér elindult afrikából elefántokkal. és azzal akart átkelni az alpokon? a világ leghíresebb hadvezére. nincs ez a sztori egy kicsit eltúlozva? de a rómaiak is csodálatosak voltak. annál csodálatosabb már csak a görögöké volt. a csodálatos athéniak harcoltak a csodálatos spártiakkal. a vagy csodálatos perzsákkal. és annál már csak egyiptom volt csodálatosabb. és van egy magyar őstörténet is csodálatos harcosokkal. és az mta azt mondja, hogy azt már nem. és ennek helyébe lép finnugor őshaza elmélet. és a magyar múltat kivetíti a semmibe. szánt szándékkal, politikai célokkal mondván, hogy ezzel letörik a nacionalizmust.

és a középkorban az van, hogy a zsidó-keresztény hagyományt az uralkodók beemelik a népvallásba. és a középkori történetírás a jóságot emeli ki. az uralkodóknak már vannak testi hibáik. a hadvezéreknek is. az ókorban szinte csak félistenek voltak. a középkori történetírásban a nagy uralkodók mind jóságosak. persze nyilván ez se így volt. de így vannak megírva a történetek. a nemesek mind a jó ügyéért harcoltak. ez nem kizárólag a magyar hagyomány, hanem a keresztény hagyomány. a népmesékben, a néphagyományokban megjelenik az igazságosság.

és az újkori történetírás keresi szinte majdnem kizárólagosan az igazságot. de ha az nélkülözze a szépséget és a jóságot, akkor abból ideologikus viták, modern kori vallásháborúk adódnak.

persze lehet mondani, hogy alapvető tényekben, az hogy a téridő melyik pontján történtek az események. ezt legalább el kellene találni az ókorban. és azt, hogy ki kicsoda. de ez a rendezés középkori. az egységes időszámítás onnantól datálódik. és ezeket próbálják összefésülni a csillagászati eseményekkel. és úgy legalább ebben meg lehet egyezni. de ebben sincs egyezség, mert a magyar tudományos akadémia dicső múltat, a szépséges ókort kivetíti a finnugor őshazába, azaz a nagy semmibe. a jóságos középkort a sötétséggel azonosítja, amit követ a felvilágosodás.

úgy szinte semmi se stimmel. ha valaki előveszi az elsődleges forrásokat, akkor abból sokszor egy homlokegyenesen ellenkező történetek rajzolódnak ki. és abból az egyik magyar érzelmű, a másik magyarellenes. ez rajzolódik ki a történetírásból az irodalomból és a néphagyományból is. van egy populáció. az a magyar. az mai szóval egy nyitott társadalom. mert oda be lehet állni. a magyarok közé annak is, aki mukkot nem beszél magyarul. de érzelmileg ehhez a néphez kötődik. és vannak különféle az uradalmi magyartól idegen birodalmi csoportosulások. és ezek csapnak össze. az uradalmiak egymással és a birodalmiakkal.

az elsődlegeses forrásokból leginkább ez a séma rajzolódik ki. voltak előnyei a törököknek. azzal, hogy elfoglalták budát gyakorlatialg felszámolták a feudalizmust errefelé. de már a tatárjárás is felszámolta azt a szigorú területi hierarchiát, ami errefelé igazán sose volt. az első feljegyzés szerint is három földesúr volt. és elég hamar volt két templom. 14. században volt választás. nekem úgy tűnik, hogy a polgárság akkorisban is fel volt világosodva. de nem ez a vallás. hanem az, hogy nem voltak. mert úgy kell beállítani, hogy magyarországon nincsenek polgári hagyományok. azt importálni kell. csak van egy kuruckodás.

te azt mondod, hogy az nem lehet a történelem, mert az nem teljesen objektív. mert melyik nép története objektív. nem legó harcosok harcoltak legó harcosokkal, nem műanyag tárgyak, hanem emberek.

2019.11.15. 20:51:46

nem akarom ezt túlragozni. értem persze, hogy a magyar történetírás nem illeszkedik a nemzetközi trendbe.

errefelé épített a kormány egy nemzetközi iskolát. mondván, hogy van a magyar állam. annak vannak külkapcsolatai. ahhoz kell egy külügyi elit. azt ki kell nevelni. ehhez nemzetközi iskolát építenek. budapesten eleve azt mondják, hogy ezt így nem lehet. mert a magyar állam csak ne akarjon nemzetközi iskolában diplomáciai elitet nevelni. nincs ösztöndíj írja az index. de van. a jelentkezési határidőt meg kellett hosszabbítani, mert nincs elég jó tanuló jelentkező. 10 éves kortól lehet bekerülni. azért, mert a nemzetközi iskolában eltér a tanterv.

History Diploma Programme
Military Leaders
Conquest and its impact
The move to global war
Rights and Protest
Conflict and Intervention

ez az általános séma. de a magyar történetírás nem ilyen. szent istván egy globális háború felé sodródva, mi van? a magyar közgondolkodás nem ez. lehet, hogy indiában igen. szerintem ott se, de magyarországon sem. ez valami angolszász, vagy amerikai világbirodalmi törekvés vagy a nemzetközi pénzvilág elképzelése. nemzetközi érettséginek ez az alapkövetelménye. az alapozó tananyag az, hogy két kiragadott példán, választott esettanulmányon keresztül ezt bemutatják.

World history topics
Society and economy (750-1400)
Causes and effects of medieval wars (750-1500)
Dynasties and rulers (750-1500)
Societies in transition (1400-1700)
Early Modern states (1450-1789)
Causes and effects of Early Modern Wars (1500-1750)
Origins, development, and impact of industrialization (1750-2005)
Independence movements (1800-2000)
Evolution and development of democratic states (1848-2000)
Authoritarian States (20th Century)
Causes and effects of 20th Century wars
The Cold War: Superpower tensions and rivalries (20th Century)

ezekből is kell választani kettőt. függetlenségi mozgalmak 1800-tól? bocskai és rákóczi? ők ebből kiesnek. jelzem az amerikai függetlenségi háború is. de őket ne állítsuk szembe a britekkel. 1800-tól vannak a függetlenségi háborúk. a nemzetközi standard. iparosítás 1750-től. errefelé a városban 38 céhet jegyeztek. abból 31-et 1750 előtt alapítottak. utána is nagyrészt ezek jelentették az ipart. értem, hogy ipari forradalmakban kellene gondolkodni. a magyar gazdaságtörténet nem értelmezhető abban a keretben, amit előírnak. már pedig abban kellene értelmezni. uralkodók és dinasztiák története 1500-ig. és utána? vagy előtte? 750 előtt nincs kronologikus tárgyalás. hanem esettanulmányokon keresztül ismertetik a világhódításokat. amire a magyar történetírás azt mondja, hogy a birodalmi gondolkodás. és a magyar uradalmi jellegű. félfeudális-félkapitalista világképpel. de ezeket autoriter rendszereknek tartják a gyarmatosítók.

idejön az amerikai nagykövet. bocsánatot kérünk tőle a holokausztért. a nagy zsinagógát lebombázták. biztos a nácik. nem, az amerikaiak. gyakorolták a japán elleni légiháborút. de ezt nem mondjuk az amerikai nagykövetnek. idejön a bmw vezér. azt mondja, hogy nagyon szépek ezek a festett üvegablakok. az egyik wittenbergi vártemplomot ábrázolja. biztos nagyon régi. nem, ez már rekonstrukció. kilőtték a háborúban. biztos a szovjet kommunisták. nem, a német megszállás idején. de ezt nem mondjuk. hanem elnézést kérünk mindenkitől, hogy különféle nem-keresztény és nem-magyar csoportosulások szétlőtték a várost. és ezek után a magyar jobbágyparasztok: fasiszták. ezt nem az amerikai nagykövet, vagy a bmw vezér mondja. az diplomata illetve üzletelni akar. budapesten van egy szemét társaság. a magyar tudományos akadémia. annak is a bölcseleti intézetei. filozófia, történetírás, nyelvészet. illetve a különféle modern művészeti szekciók, amelyek negligálják a néprajzot.

és azért játszik most a válogatott a nemzet új stadionjában, hogy ezt a csoportosulást szétverjék. nem lehet azt mondani, hogy nem abban a keretben értelmeznénk a nyelvünket, a történelmünket, a vallást, amit a nemzetközi standardok előírnak. építünk olyan iskolát is. van olyan tanterv is. abból is próbálunk tanulni. de abba a magyar történelem nem illeszkedik bele. és a világtörténelem egy része sem, de arra azt mondják, hogy az nincs. ezt fogadták el a nem tudom kicsodák. ez a diplomáciai standard. erre van alapozva a ceu. és az mta is elsődlegesen ehhez igazodik.

ezzel szemben van kelet felé fordulás. ma errefelé járt a kínai nagykövet. konfuciusz intézetet adtak át.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3792/konfuciusz2.jpg
így legyen a lottó ötösöm. óvodai focipályát is átadtak. ilyen is van a hírek között.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3783/191113ovodafocipalya_ksz_(24).jpg
ez is ahhoz kell, hogy szétverjék az mta-t. a konfuciusz intézet is és az óvodai foci pálya. foci egyház. ez a legnépszerűbb, ami azt szétverheti.

nem ragozom tovább, talán érthető.

nts 2019.11.15. 21:15:13

@civisvarosi: Írhatnál még arról is, hogyan hamisítja meg a magyar történelmet az MTA, mert ma még nem is említetted. Pont illene az ókori zsidó kronológia témaköréhez.

2019.11.15. 23:25:01

@nts:
illeszkedik hozzá. dávid héber neve d-d. két ilyen betű: ד. ez vajon micsoda? ez kérem szépen azt jelentette: szeretett nagybácsi. miért? mert ennek rokona az angol dad, és a szláv deduska. az nagyapa, vagy azzal rokon nagybácsi. és úgy is lehet értelmezni. és a magyar dédapa? az nem. mert az szlávból való átvétel. a magyarnak ehhez semmi köze. mert az finnugor, mint tudjuk.

az eredetiben van két vonal. és megint két vonal. és nincs odaírva, hogy krisztus előtt ekkor meg akkor. mert akkor még nem tudták, hogy majd lesz valami ilyesmi. az egységes kronológiát sokkal később találták ki. mi legyen ezzel a kétszer két vonallal. úgy, hogy ez a zsidó népvallás, keresztény egyháztörténet is egyben. és egyetemes történelem.

na most lehet mondani, hogy ehhez objektív módon kellene viszonyulni. objektív módon van két vonal és megint ugyanaz. objektív módon legfeljebb csak cáfolni lehet. van valami kriksz-kraksz és egy másik interpretáció. az egyik forráskritikával illetik azt, ami a másiknak szentség.

az magyar illik szónak rokona az angol like? az ugye azt jelenti: illik, illő, illendő (tetsző, tetszik) és azt, hogy illik, illeszkedik (hasonlít, hasonló). és van y-lik változata is. az is. tehát van egy olyan változat, amiben a jelölés és a jelentés is egyezik. ki lehet ezt így dumálni. az ugyanaz a szó.

az mta szerint ezt törökül kell olvasni. sőt kipcsákul. nem orbán viktor mondja, hanem az mta szerint a kunok avagy a kipcsákok nyelvében il azt jelenti: függeszt, köt. és ezt átvették a magyarok a kipcsákoktól. ebből lett az, hogy beakasztható, odaillő. a magyar kipcsák rokonaitól vették át. vagy az lájkolással azt próbáljuk eldönteni, hogy mi az, ami illő, illendő és mi az, ami az ízlésünkhoz hasonló, ahhoz illeszkedő. az mta szerint ez ujgur, türk, kun, kipcsák. nem a széljobbos idióta, kripli, kretén, fasiszták, hanem az mta szerint.

és lehet mondani, hogy viszonyuljunk objektíven. úgy lehet ez is az is. objektív módon leginkább csak azt lehet mondani: ki tudja? volt ez a focimeccs. most ért véget. a magyarok egyik fele szerint ezzel egy szentély, amivel új korszak kezdődik a foci egyház történetében. és van aki szerint pszichiátereknek kéne elemezni a kisfilmet, melyben orbán varacskos maradonaként rúgja a labdát. mi az igazság. ez a focimeccs nemrég ért véget. az index szerint a rendőrség drónokkal figyeli a stadionból induló tömeget. rendőrállam? sötét diktatúra? vagy egy újabb dicsőség a magyar sport fényességes egén. igaz, hogy kikaptak. de ez még egy barátságos meccs volt. olyan nagyon nem is akartak győzni. mert majd kedden wales ellen bizonyítanak.

a történész a tényeket hogyan válogatja ki és azokat hogyan csoportosítja? legjobb esetben a hite szerint egy sajátos értékrendet követve. rosszabb esetben a pillanatnyi érdeke szerint. lesz olyan történész, aki azt mondja, hogy 750-ig a szolidaritás uralkodott. és utána jött a sötét középkor. a felvilágosodás. csak közbeszóltak a nácik. de az ngo-k kiköszürölik a csorbát. a filantróp soros 750 millió eurót szán erre a projektre. tessenek menni bécsbe ezt megírni. de ez is politika. a ceu és az mta történészei is politizálnak. objektív módon van valami kriksz kraksz, amiből kiolvasható egy mese. és lehet olyan, mint ludas matyi és döbrögi uraság. ki tudja? objektíven nem tudjuk. az ókort valószínűsíteni se nagyon lehet. csodálatosabbnál csodálatosabb uralkodók és hadvezérek vívtak csodálatosabbnál csodálatosabb ütközeteket. a félisteneket felülírták a kereszténységgel. illetve a franc se tudja. mert inkább csak a népvallást egységesítették. igen, igen, a szolidaritás jegyében. mondják a balosok. internacioalizmus. ez a libertárius kereszténység, liberális nacionalizmus. mondják a jobberek. amire az mta azt mondja, hogy nemzeti érzület nem is volt. azt a francia forradalom idején találták ki. azt, hogy ők franciák. addig nem tudták a magyarok. hiszen ezért volt natio hungarica. annak volt a tagja mátyás. aki legújabb kutatások szerint román volt. a román nacionalizmus 19. századi. a magyar 9. század. de mátyás román volt talán annak, aki román. és magyar talán, annak aki magyar.

amikor ádernél járt a cseh elnök, akkor elmesélte a mohácsi csatát. hogy a cseh király a magyarokkal harcolt. mert a jagelló lajosunk cseh király is volt. és nem mellesleg finnugor eredetű. tényleg. csak a jagellók nem tudtak róla. mert ők valami tölgyfától eredeztették a dinasztiát, ahol az alapító atyát megölték. de a jagellók leszármazottaiból kimutatták a finnugor géneket. a jagellók és az árpád háziakkal együtt éltek a hantikkal és a manysikkal a mocsárban. már pedig ez így volt. a genetika nem tévedhet. de csak a nyelvünk közös. együtt éltek, csak nem keveredtek. mi van?

de ezek nem különféle hitvilágok, hanem az igazság.

2019.11.16. 01:20:17

@nts:
még egy példa. hosszasan lehetne sorolni, de ígérem befejezem. van az a híres mondás: "nemet oure saxas". az 5. századi hengist és horsa legendájából. ez magyarul úgy hangzik: "német ura szász", vagy esetleg úgy, hogy "németország". de ezt úgy fejtik meg a németek, hogy elő a késekkel. a hosszú kések éjszakáján a nácik ezt kiáltották. hengist a jütöknek is a vezére volt. dán jöttmentek. és ónorvégül a kés: sax. ezek a szászok késesek lehettek. hengist előrántotta a kést. norvégül kell olvasni. és úgy van értelme. ami magyarul egészt mást jelent. és lehet mondani, hogy bakker olvasd ószászul. de az egy betoldás. amire azt mondják, hogy az valami ónorvég. aminek ugyan magyarul is van értelme. de a magyarul csak ne olvassuk, mert az finn. jelzem az angolszász hagyományban is van finn. nemcsak huckleberry finn. ez a finn az a finn? szóval éppenséggel lehet finnül is. és ha a hunoknak és a magyaroknak közük van egymáshoz, akkor magyarul is lehet. egy 5. századi szövegről van szó. és azt sem értik pontosan. illetve dehogy nem. "nemet oure saxas". elő a késekkel.

2019.11.17. 11:06:32

példák hosszú sorát lehetne hozni.

Konstantin ezt írja:"a magyarok együtt laktak a kazárokkal három esztendeig, s minden háborúban együtt harcoltak a kazárokkal"Tartalmi okokból többen eltértek a görög szöveg betű szerinti értelmezésétől és 200, ill.300 esztendőre teszik a kazár-magyar együttélés idejét. Az értesítés szövege arra enged következtetni, hogy a magyarokat függő viszony fűzte a kazárokhoz.

három évig együtt laktak és együtt harcoltak. ezt 200-300 éves alárendelt viszonynak kell értelmezni. miért? ha valaki azt mondja, hogy a történetírás komoly tudomány, akkor valamiért nem ért abból, hogy mi a tudomány. vagy az akadémikus nyelvészet komoly tudomány. a formális nyelvek és az automaták elmélete a tudományos rész. de a finnugrizmus nem az. az vallás, ahogyan az is egy hittétel, hogy a magyar nyelv ősi és ősnyelvi elemeket őriz.

egy ágyú működését le lehet írni objektiviten, vagy legalább is az objektivitásra törekedve. az ágyú egyik oldaláról lőnek, a másikon a töltet robban. onnantól kezdve nehéz az objektivitás kizárólagosságát meghirdetni. onnantól kezdve történetírás bölcselet. magának az ágyúnak a működését lehet tárgyszerűen leírni. aztán persze lehet arra törekedni, lehet úgy írni a történetet, hogy mondjuk a magyarok és a törökök ne akarják megbosszulni a történelmi sérelmeiket. ez már bölcselet.

ahogyan a nyelvészet. a magyar tudományos akadémia szerint az ágyút régiesen az álgyút csagatájul kell olvasni. csagatáj a mongol-tatár dzsingisznek volt az egyik fia. és a csagatájok valami köztörök nyelvet beszéltek keverve a perzsával. valami ilyesmit. na és csagatáj nyelven az a szó, hogy altag (!) azt jelenti: eszköz (!). ebből fejlődött ki a magyar ágyú szó. később kapott "robbanással működő hadi eszköz" jelentést. ki hitte volna.

a gyügyei paraszt azt mondja, hogy az ágyú az úgy áll és utána úgy szól, hogy: gyhúú. ez egy hangfestő szókép. a julius is fényességes. mint a gyula. azért, mert gyhúú így lobban lángra a fáklya. de a lobban is hangutánzó, és a láng lengedez. ling-leng. a magyar nyelvnek ez az alapja. de ez hit. ennél többet állítani nem lehet. a magyar tudományos akadémia, vagy az elte bölcsészkara és a többi azt hiszi, hogy kérem szépen ez csagatájul van. és azt, hogy három évig együtt harcoltak úgy értelmezendő, hogy 200-300 évig alárendelődtek. miért? mert ők ebben hisznek.

hogy lehet ezt a kérdést objektíven eldönteni. sehogy. mindenki maga dönthet szubjektíven. lehet tárgyilagosan közelíteni. a tárgy rokona a target? céltárgy az íjászatban. a gyakorló íjász a nyilat avagy a celőkét arra könnyű pajzsokra lőtte. így függ össze a ziel és a target. íjfeszítő népek kulturális öröksége. de ez ugye bölcselet. aminek alapja a hit. ezt így lehet így is magyarázni. a magyar tudományos akadémia szerint ez a szó eredetében ófrancia, ami német közvetítéssel került át. és ebből lett a tárcsa. de a német megfelelője zarge. t->z hangváltásból után lett egy z->t. az egy hit, hogy a tárgy szót eredendően francia. a franc se tudja. eredendően valami ősiség, nem? hangkitörésekre, hangutánzásra, hangfestésre kellene visszavezetni, nem? az akadémikus nyelvészet szerint: nem. ha valamire, akkor arra végképp nem. cccélj. az a cél. accc-accc. ezdik az acélt. táájg. az a tárgy. tá-tá-tá-tá. tárul. mint a door. haj-haj-haj. az a hajt. hajtó. ajtó. autó. azt is hajtják.

ez a dedó. az óvodások fejtik meg így a nyelvet. de ez ugye hit. csatangoltunk, csatáztunk. a csata abból ered, hogy csatt. amiből a csat. az is csattan. a magyar tudományos akadémia szerint a csat török, a csata szláv eredetű. csete-paté. az is hangfestő. a pata pattog. a patakban a kk, kemény, köveken. a patkót készíti a koh-vács. üt-üti az üll-üllőn. koh-koh. így szól a kohó. mint a koch, vagy a cook. a kukta a koh-nyában, a kunyhóban. ősiségből erednek és hangfestő jellegűek. de ez hit. neurolingvisztikai módszerekkel is lehet közelíteni. természettudományos igénnyel. de ahhoz eredendően hinni kell abban, hogy a beszéd eredetileg hangutánzás. majdnem nyilvánvaló, de hinni kell benne. és a magyar tudományos akadémia azt mondja: nem. és a világ nyelvészei is azt mondják. ez a vicc.

de ugyanezek mondják, hogy a 3 év együttélés 300 év alárendelődést jelent a kazár birodalomban. kik ezek a kósza kazárok. na, ez az, amit nem szabad megfejteni. hanem azt kell mondani: ez a sabbath nem az a szabad. pedig abból következne a régi-új liberalizmus és az általános emberség. ritók néném festeget a cigányokkal. és a cigány azt mondja a borostyánra, hogy az jó lesz, mert az olyan amber szinű. errefelé így lesz kiegyezés.
nlc.p3k.hu/uploads/2018/05/l-ritok-nora-09-1.jpg
és ezt kiállítja a populista kormánypárt, mert ez népies. de ez ugye hit. semmi egyéb.

2019.11.17. 13:19:04

hogyan kell olvasni az égei tengert? ez is egy általános iskolai tananyag. αἶγες (aiges): jelentése hullám. ez zeusz pajzsa. ez védte pallas athénét. ebből származik az égisz szavunk. és nincs köze az éghez, annak az egyhez, az igéhez és az egészhez. mert ugye a magyar gyerekek kórusban bemondják. hanem a kecskéhez van köze. de ezt nem a magyar tudományos akadémia találta ki, hanem a görögök. zeusz a pajzsot kecskebőrrel vonta be. aix a kecske. lehet, hogy viharral függ össze. aisso. annak véletlen nem rokona az eső? az ég az finnül van. saa időjárás. a finnugor őshazában a levegőre azt mondták: sanke. csak a magyarok elhagyták a szó elejét. úgy lett ég. a finnek szó végét hagyták el. úgy lett a saa időjárás. 5 ezer év ennyi változás könnyen elképzelhető. de ez ettől még csak hit. ahogyan az is, hogy az aisso az eső rokona. mert a szkíták, a pártusok és a görögök hasonló nyelvet beszéltek. ki tudja? a magyar tudományos akadémia szerint vogul nyelven esz azt jelenti a madár leereszkedik. abból lett az esik ige. nem abból, hogy ess, ess, ess. így esik az eső. ezt manysi nyelven kell olvasni. vagy alsó vagy felső kondaiul. budapesten a bölcsészek döntő többsége azt képzeli, hogy ez így van. vagy azt mondja, hogy így kell képzelni. na most ez egy dolog. de még a természettudosók is. mintha lenne valami filozofikus mesterrassz. ezt mondja kálmán professzor és nádasdy professzor a klubrádióban. de ha azt mondanák, hogy ez az ő hitük, akkor lehetne mondani, hogy na jó. higgyék, hogy ez alsó kondai. legyen az is rokon. a manysik 27%-ra jellemző géneket megtaláltak honfoglalás kori sírokban. és ez megmennyi más népre érvényes. szegről végről rokonok ők is. de ez aligha eredet. de mi az eredet? ez hit kérdése. objektíven az ősrobbanásból ered minden. mert a fizikusok kitalálták, hogy volt egy sűrű, forró csepp. és ez szétrobbant. abból lett a mindenség. aki nem hiszi, járjon utána. de ez nem mese. a közgazdászok szerint addig-addig kavargott az őslégkör amíg létrejött a kapitalista embertípus. annál tovább lépni nem lehet. kivéve ha valaki "zöld". és
mind azt mondja, hogy ennek alapja a tudomány. nem. ezek alapja a hit.

az egyistenhit ethanontól származik? vagy odin az egyisten. az ősszlávban ugye od'in: egy. egyén. az ego. vagy az napkultusz. mert a nap az egy, ami az égen éget. az őseink napfelkeltét várták a vártán. naaagy naaap. így imádkoztak a semmirekellők. és felkelt a nagy nap. na és volt aki azt mondta: íím, íííme ah, alahh. az immámok így szólítanak imára. háála megfordítva allah. trükk. napkeleti bölcselet, a mágusok nyelve a magyar. iszlám: hála és halál. aki érti az ősnyelvet, vagy mit. az érti a lényeget. állatokat áldoztak. halal étkezés. hullottak a halak, mint a halottak. ez egy szókép. alef az áldozatai állat feje. abból van az alfa és az a betű. omega. ó megas! ó magasságos. mi köze ennek a magyarhoz? semmi, mint tudjuk. de ez ugye hit. és az is, hogy ennek mégis csak van valami köze a magyarhoz. az is hit. a magyar vallás. ha az a magyar, aki magyarnak vallja magát, akkor kövesse a magyar vallást.

kolompar lole 1116 2019.12.15. 20:54:49

Szokás szerint jó cikk volt. :)

Kicsit más téma, de az azték Quetzalcoatlról tudunk valamit? A törikönyvben még úgy szerepelt hogy Cortezt és embereit annak nézték az indiánok, aztán kiderült hogy ez csak a spanyolok meséje, az aztékokból meg nem maradt aki ellentmondhatott volna, így jutott el hozzánk. Elvileg a toltékoktól vették át, de a földművelés, a tollas kígyó, ami akár egy viking hajóra is utalhat(na, ha igaz lenne), és ki tudja meddig hajóztak le a vikingek ha már felfedezték Amerikát, szóval történelmileg elképzelhető valami kapocs köztük, vagy van ami cáfolja (mondjuk korábban is megvolt már a mesékben mint hogy a vikingek arra jártak volna)?

Laszlovszky András 2020.01.01. 12:41:44

@kolompar lole 1116: Köszi.

Én inkább magyarosan fogom írni, mert semmi sem indokolja, hogy egy azték nevet a portugál helyesírásával használjuk. Szóval Kecalkoatlról természetesen elég sokat tudni. A kultuszairól és szerepéről is. Nem valószínű, hogy a vikingekkel lenne kapcsolatban, már csak azért is, mert a vikingek Vinlandon nem nagyon jutottak túl, ez meg Közép-Amerika, ráadásul az aztékoknál vélhetően tolték eredetű jövevény isten. Termékenységi funkciói voltak, és növényi jellegű isten.

Tocvarek 2020.05.27. 09:28:34

Vaaaaaagy?!
Az nem lehet, hogy Dávid és Salamon csak irodalmi alakok és akkor szegény zsidók is maradhatnak többistenhívők, míg a monoteizmus meg maradhat későbbi, felülről jövő politikai reform nem kell odaerőszakolni Ehnatonhoz?

varhonita 2020.11.19. 07:49:30

@: de ugye ez azt is mondja, hogy szent istván 1000-ben vagy 1001-ben a nyugati kereszténységhez csatlakozott, ami ugye 1054-ben jött létre."

No és mi legyen Photios patriarchával? AD 867 augusztus- szeptember...

Igaz 200 év a különbség 1054-hez ( Mihály Kerulariosz)

Laszlovszky András 2021.03.15. 16:34:25

@varhonita: Senki sem állítja, hogy István a nyugati egyházhoz csatlakozott volna, de nyilván abban a korban már erősen elkülönült a kereszténység nyugati és keleti rítusa, ráadásul a nyugati rítus frank orientációjú, a keleti pedig bizánci. Gyakorlatilag politikai irányválasztás volt nyugatról papokat hívni, a nyugati rítusokat és a latin nyelvet bevezetni. Az egy külön kérdés, hogy a keresztény egyház erős ellentétei éppen fél évszázaddal később értek meg a végleges kettészakadásra (volt már korábban is, ezért nevezik ezt "nagy skizmának").
De egyébként nem értem, hogyan jön ez a fenti írásom tárgyához.
süti beállítások módosítása